New York 26/09

27 september 2012 - New York, New York, Verenigde Staten

Vandaag een dag met veel herdenken. Vanmorgen naar de plek geweest waar de twintowers hebben gestaan. Wij met ons gezin hebben de towers daadwerkelijk nog bezocht voor dat de aanslagen plaatsvonden. Nu via een heel systeem van security en van veel tijd kom je uiteindelijk bij het monument voor de nabestaanden en ter nagedachtenis. En dat is heel indrukwekkend. Op de plaats waarde twintowers gestaan hebben, twee gaten in de grond van 60 x 60 meter elk en een diepte van geschat 25 meter waarlangs een enorme vloed van water naar beneden stroomt en in het midden via een onpijlbare diepte wegstroomt. Met op de randen ALLE namen ingefreesd. Bijzonder als er dan ook nog mensen huilend een roos bij een naam van een slachtoffer insteken. (zie foto ) Er lopen nog vele mensen huilend rond.

Op weg naar de haven langs Wallstreet en het financiele centrum gegaan. Bij de Amerikaanse beurs nog harstochtelijk betoog gehouden voor behoud van de Euro, maar aan de koersen te zien heb ik geloof ik niet veel indruk gemaakt op de beurs,

Daarna een cruise gemaakt met een soort party boot. Allereerst naar het vrijheidsbeeld op Liberty Island. Ook heel indrukwekkend als je zo aan de voet van dit monument staat en je realiseert dat dit toch het symbool is van onze vrijheid in de westelijke wereld. Helaas was het beeld zelf niet toegankelijk.

Vamdaar met de boot naar Ellis island, met een groot immigratie museum. Ook weer indrukwekkend als je ziet uit wat voor mensenstromen de verenigde staten zijn ontstaan. Van de eerste ontdekkingsreizigers naar de hongerende ieren die grote immigratiestromen te weeg brachten, maar ook groepen fanatieke christenen die hoopten in het nieuwe land hun geloof volledig te kunnen volgen, tot de vele slaven die binnen zijn gebracht, maar ook Japanners, chinezen, zweden, duitsers, eigenlijk van over de gehele wereld. Ook de verspreiding van noord naar zuid en van oost naar west van deze mensenstroom met alle bijbehorende conflicten en moordpartijene onderling, en niet te vergeten met de Indianen.

Tegen het eind van de middag nog een uurtje gerelaxed in het Central Park. Blijft bijzonder om te zien hoe er van zo'n park gebruik wordt gemaakt, temidden van een chaotische stad. Na een heerlijk Amerikaanse steak te hebben genuttigd, nog even og Time Square op de trappen gezeten, en toevallig zaten we daar met 5 Nederlandse mannen bij elkaar. Na gezellig de ervaringen te hebben uitgewisseld, heb ik de shuttle weer opgezocht en mijn verslag ingeleverd. Morgen alweer de laatste dag in New York.

1. Wilco:
    27 september 2012
    Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt Ton. Iedere keer dat ik in New York was heb ik ook Ellis Island bezocht. Heel herkenbaar hoeveel indruk die plek, en natuurlijk het voormalige ground zero kan maken. Wist je dat o.a. de Titanic Ellis Island als bestemming had?

Geniet van je laatste dag in The Big Apple !

tip: The Metropolitan Museum of Art
  2. Wilco:
    27 september 2012
    Nog een reislogger tip: als je (via inloggen) de foto's van dezelfde datum voorziet als een reisverhaal komen ze allemaal op dezelfde pagina.